WKB Noord | Kwaliteitsborger Noord Nederland

                 

Algemene Voorwaarden WKB Noord V.01

 

Artikel 1: Definities
Opdrachtnemer: WKB Noord, gevestigd in Assen en daar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 93108982.

Opdrachtgever: De partij die de opdracht geeft

Opdracht: iedere opdracht van Opdrachtgever aan Opdrachtnemer, ongeacht de manier waarop deze is gegeven.

Overeenkomst: elke overeenkomst, langs welke weg ook tot stand gekomen, tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, elke wijziging daarvan of aanvulling daarop, alsmede alle handelingen ter voorbereiding op en ter uitvoering van die overeenkomst.
Werk: Het totaal van de tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer overeengekomen werkzaamheden en/of door Opdrachtnemer geleverde materialen.

Meer- en minderwerk: Door Opdrachtgever gewenste toevoegingen aan respectievelijk verminderingen van het overeengekomen werk die leiden tot bijbetaling boven of inhouding op de overeengekomen aanneemsom.
 

Artikel 2: Algemeen

1. Deze Algemene Voorwaarden zijn – met uitsluiting van de eventuele Algemene Voorwaarden van Opdrachtgever – van toepassing op alle overeenkomsten van opdracht (inclusief aanvullende opdrachten en/of vervolgopdrachten) die met Opdrachtnemer worden gesloten, tenzij voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst schriftelijk anders is overeengekomen.

 

2. Indien één of meer van de bepalingen in de Algemene Voorwaarden nietig zijn of door rechterlijke tussenkomst vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van de Algemene Voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden om nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen. 

 

3. Opdrachtnemer is bevoegd om deze Algemene Voorwaarden, zonder voorafgaand bericht, te wijzigen en/of aan te vullen. De eventuele gewijzigde Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle nieuwe overeenkomsten en op de lopende overeenkomsten. 

Artikel 3: Offerte, aanbod en aanvaarding

1. De door Opdrachtnemer gedane voorstellen zijn vrijblijvend. Een door Opdrachtnemer gedaan voorstel komt automatisch te vervallen indien zij door de Opdrachtgever niet binnen 14 dagen schriftelijk is aanvaard, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

 

2. Het voorstel van Opdrachtnemer bevat tenminste een omschrijving van de te leveren materialen en/of te verrichten werkzaamheden, die voor Opdrachtgever voldoende is om een goede beoordeling van het aanbod te maken.

 

3. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat door de Opdrachtgever schriftelijk of digitaal is ingestemd met de ongewijzigde offerte of aanbieding, of zoveel eerder als partijen feitelijk beginnen met de uitvoering van de overeenkomst. In geval van wijzigingen in de offerte of aanbieding komt de overeenkomst eerst tot stand op het moment dat de Opdrachtnemer de wijziging schriftelijk of digitaal bevestigt.


4. Alle opdrachten worden geacht uitsluitend aan Opdrachtnemer te zijn gegeven, en niet aan een aan Opdrachtnemer verbonden (rechts)persoon. Dit geldt ook indien het de uitdrukkelijke of stilzwijgende bedoeling van de Opdrachtgever is dat de opdracht door een bepaalde persoon zal worden uitgevoerd. Dit artikel is overeenkomstig van toepassing indien werkzaamheden worden verricht anders dan op grond van een overeenkomst van opdracht.

 

Artikel 4: Uitvoering van de opdracht
1. Na ondertekening van de offerte zal Opdrachtnemer zo spoedig mogelijk de opdracht uitvoeren conform de offerte, daarbij rekening houdend met de redelijke wensen van de Opdrachtgever. De Opdrachtnemer zet zich in om de opdracht naar beste vermogen uit te voeren, met de nodige zorgvuldigheid en vakmanschap. Het is de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever om een tijdige en correcte uitvoering van de opdracht mogelijk te maken. Specifiek is de Opdrachtgever verplicht om ervoor te zorgen dat alle gegevens die de Opdrachtnemer als noodzakelijk aanmerkt, of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs moet begrijpen dat ze essentieel zijn voor het uitvoeren van de opdracht, waaronder begrepen noodzakelijke goedkeuringen (zoals vergunningen en ontheffingen) tijdig aan Opdrachtnemer verstrekt. De vereiste inzet van Opdrachtgever moet van voldoende kwaliteit zijn en op tijd worden geleverd.


2. Indien Opdrachtgever hetgeen vermeld in artikel 4 lid 1 nalaat, is Opdrachtnemer gerechtigd om extra kosten in rekening te brengen en is het mogelijk dat de opdracht uitloopt. Mocht er een vertraging van de opdracht plaatsvinden, veroorzaakt door Opdrachtgever, zal dit per e-mail of schriftelijk worden gerapporteerd. In dat geval zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever op de hoogte brengen van de eventueel in rekening te brengen extra kosten.

 

3. Opdrachtnemer is bevoegd bij de uitvoering van overeenkomsten met Opdrachtgever gebruik te maken van derden. Ook in die situatie gelden de onderhavige Algemene Voorwaarden.

 

4. Opdrachtnemer kan voor haar diensten gebruik maken van applicaties en software van derden. Opdrachtnemer dient het stappenplan van deze software te volgen. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele schade of onjuistheden die ontstaat door het gebruik van de software of applicaties door Opdrachtnemer.


Artikel 5: Duur, beëindiging en ontbinding
1. De overeenkomst wordt geacht te zijn aangegaan voor de duur zoals in de overeenkomst staat vermeld. Mocht er in de overeenkomst geen duur staan omschreven, wordt de overeenkomst als beëindigd beschouwd wanneer de prestaties over en weer zijn geleverd.


2. De door Opdrachtnemer aangegeven leveringstermijnen hebben een indicatieve strekking. Opdrachtnemer is pas in verzuim, nadat Opdrachtgever hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld.
 
3. Indien Opdrachtgever de op hem rustende verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van alle met betrokken Opdrachtgever gesloten overeenkomsten op te schorten, zonder dat daartoe een ingebrekestelling vereist is. Opdrachtgever heeft hierbij geen recht van ondernemer op vergoeding van schade, gederfde winst en interest.
 

4. Opdrachtnemer is bevoegd de overeenkomst geheel of gedeelte met onmiddellijke ingang, zonder rechtelijke tussenkomst, schriftelijk en zonder enige verplichting tot schadevergoeding of schadeloosheid, te ontbinden of op te schorten, indien:
- Opdrachtgever zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of tijdig nakomt

- Opdrachtnemer na het sluiten van de overeenkomst ter kennis gekomen omstandigheden goede redenen geven te vrezen dat Opdrachtgever zijn verplichtingen niet nakomt

- Opdrachtgever is verzocht bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheidstelling uitblijft

- Opdrachtgever overlijdt of een aangifte tot faillietverklaring doet

- Het faillissement van Opdrachtgever wordt verleend

- De activiteiten van Opdrachtgever worden stilgelegd of geliquideerd

- Indien er beslag wordt gelegd op een vermogensdeel van Opdrachtgever

- Indien er omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de

overeenkomst onmogelijk wordt of ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd.

 

5. Indien de overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever direct opeisbaar.
 
6. Indien de ontbinding aan Opdrachtgever toerekenbaar is, is Opdrachtnemer gerechtigd tot vergoeding van de schade, daardoor direct en indirect ontstaan.


Artikel 6: Prijzen 
1. Alle prijzen van Opdrachtnemer zijn exclusief BTW en andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd indien Opdrachtgever een zakelijke klant is. In geval Opdrachtgever een particuliere klant is, zijn de prijzen inclusief BTW en eventuele andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd. 
 
2. Indien de prijs in een offerte is gebaseerd op de door Opdrachtgever opgegeven gegevens en deze vervolgens onjuist blijken te zijn, heeft Opdrachtnemer het recht deze prijzen aan te passen naar de redelijkerwijs bij de juiste gegevens behorende prijzen, ook nadat de overeenkomst tot stand is gekomen. 
 
3. Indien tijdens de looptijd van de overeenkomst de datum van 31 december passeert, is Opdrachtnemer gerechtigd voor de in het volgende jaar te verrichten werkzaamheden zijn prijs en tarief aan te passen op basis van de ontwikkeling van het indexcijfer CAO-lonen per uur voor zakelijke dienstverlening in het voorgaande kalenderjaar, zoals gepubliceerd door het CBS.

 

4. Alle in de offerte van Opdrachtnemer genoemde prijzen zijn onder voorbehoud van type- en rekenfouten.  

 

Artikel 7: Betalingen
1. Betaling dient, zonder aftrek, korting of schuldverrekening, tenzij anders is overeengekomen, te geschieden in euro’s op de bankrekening van Opdrachtgever.
 

2. De betalingstermijn van declaraties bedraagt 14 dagen na de factuurdatum. Betaling dient te

geschieden op de wijze zoals op de factuur is vermeld. 


3. In geval van niet of niet volledige betaling, is Opdrachtgever na het verstrijken van de in het eerste lid genoemde termijn van rechtswege in verzuim en heeft Opdrachtnemer, zonder nadere sommatie of ingebrekestelling, het recht vanaf de vervaldag Opdrachtgever de wettelijke rente in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening, een en ander onverminderd de verdere rechten die Opdrachtnemer heeft. Uitsluitend in het geval van een particuliere Opdrachtgever stuurt Opdrachtnemer eenmalig een ingebrekestelling van tenminste 14 dagen om alsnog te betalen.
 
4. Alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die Opdrachtnemer maakt als gevolg van niet-nakoming door Opdrachtgever, komen ten laste van de Opdrachtgever.
 
5. Indien Opdrachtgever niet geheel aan al zijn verplichtingen aan Opdrachtnemer heeft voldaan, is Opdrachtnemer gerechtigd om haar prestaties op grond van de overeenkomst op te schorten. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor enige vorm van schade die door de opschorting ontstaat.
 

Artikel 8: Meerwerk
1. Indien door de wensen van de Opdrachtgever, die door de Opdrachtnemer redelijkerwijs als wijziging of als aanvulling op de gestelde offerte beschouwd kan worden, de hoeveelheid werk van Opdrachtnemer toeneemt, wordt dit gezien als meerwerk.
 
2. Indien er sprake is van meerwerk, zoals gesteld in artikel 8 lid 1, zal dit eerst opnieuw in een offerte aan Opdrachtgever uitgebracht worden en verzocht worden aan Opdrachtgever het akkoord voor het meerwerk schriftelijk te bevestigen, tenzij de spoedeisendheid van de werkzaamheden dit niet toelaten.
 
3. Het ontbreken van een schriftelijke opdracht, laat eventuele aanspraken van Opdrachtnemer aan Opdrachtgever onverlet.
 

Artikel 9: Intellectueel eigendom

1. Alle rechten van het intellectuele eigendom ligt in het kader van de overeenkomst uitsluitend bij opdrachtnemer of diens licentiegevers. Onder rechten van intellectuele eigendommen wordt verstaand: Alle (toekomstige) rechten van intellectuele eigendom, waaronder begrepen maar daartoe niet beperkt; merkrechten, octrooirechten, modellenrechten, auteursrechten en naburige rechten, handelsnaamrechten, databankenrechten, knowhow, bedrijfsgeheimen en domeinnamen.
 
2. Opdrachtgever verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden zolang de overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer duurt.
 
3. Het gebruiksrecht is niet overdraagbaar. Het is Opdrachtgever niet toegestaan dit recht te verkopen, te verhuren, te sublicentiëren, te vervreemden of daarop beperkte rechten te verlenen; tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

 

4. Opdrachtgever staat er voor in dat geen rechten van derden zich verzetten tegen beschikbaarstelling van apparatuur, programmatuur of andere materialen ten behoeve van de uitvoering van de overeenkomst. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer voor aanspraken van derden ter zake deze beschikbaarstelling en het gebruik dat van de beschikbaar gestelde apparatuur, programmatuur of andere materialen wordt gemaakt, vrijwaren.
 

Artikel 10: Geheimhouding

1. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding tegenover derden ten aanzien van informatie die

vertrouwelijk van aard is.

 

2. Opdrachtgever zal de inhoud van adviezen en correspondentie niet openbaar maken tenzij

Opdrachtnemer hiervoor uitdrukkelijk toestemming heeft verleend.


3. Verplichtingen uit dit artikel blijven onverkort van toepassing na beëindiging van de overeenkomst.
 

Artikel 11: Aansprakelijkheid
1. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is beperkt tot hetgeen uit dit artikel blijkt.
 
2. Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade als gevolg van een tekortkoming in de uitvoering van de opdracht voor zover deze tekortkoming het gevolg is van een gebrek aan zorgvuldigheid die in redelijkheid van hem mocht worden verwacht dan wel opzet of grove schuld.
 
3. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is altijd beperkt tot ten hoogste het bedrag dat uit hoofde van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van ondernemer zal worden uitgekeerd.
 
4. Als om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de in het vorige artikellid genoemde verzekering plaatsvindt, is de aansprakelijkheid bij een duurovereenkomst beperkt tot een bedrag dat de Opdrachtnemer in de voorgaande maand in rekening heeft gebracht. Indien er geen sprake is van een duurovereenkomst, is voorstaande aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag wat Opdrachtnemer bij Opdrachtgever in rekening heeft gebracht voor de desbetreffende overeenkomst.


5. Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor een tekortkoming van door haar

ingeschakelde derden of software c.q. applicaties van derden. Voor zover derden hun aansprakelijkheid voor beroepsfouten beperken, is Opdrachtnemer gerechtigd om een dergelijke aansprakelijkheidsbeperking namens cliënt te aanvaarden.

 

6. In het geval van overmacht is Opdrachtnemer nimmer aansprakelijk.

 

7. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is beperkt tot de directe schade en strekt zich niet uit

over indirecte schade waaronder gevolgschade, gemiste inkomsten en gemiste winst, vermogensschade, gemiste besparingen, geleden verlies en schade door bedrijfsstagnatie.

 
Artikel 12: Eigendomsvoorbehoud

1. Opdrachtnemer blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat Opdrachtgever volledig

heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van Opdrachtnemer op

grond van wat voor met Opdrachtnemer gesloten overeenkomst dan ook, met inbegrip

van vorderingen inzake het tekortschieten in de nakoming.

 

2. Tot die tijd kan Opdrachtnemer zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de

zaken terugnemen.

 

3. Voordat het eigendom is overgegaan op Opdrachtgever, is het Opdrachtgever verboden om de geleverde of gemonteerde producten te verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
 

4. Indien Opdrachtnemer een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de

overeenkomst als ontbonden en heeft Opdrachtnemer het recht om schadevergoeding,

gederfde winst en rente te vorderen.


Artikel 13: Privacy
1. Opdrachtgever is als verwerkingsverantwoordelijke op grond van de wet- en regelgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens verantwoordelijk voor de naleving van deze wet- en regelgeving. De verantwoordelijkheid voor de persoonsgegevens die verwerkt worden in het kader van de geleverde diensten ligt bij Opdrachtgever.

 

2. Opdrachtgever staat er tegenover Opdrachtnemer voor in dat de inhoud, het gebruik en/of de verwerking van de persoonsgegevens niet onrechtmatig is en geen inbreuk maakt op enig recht van een derde, dat deze persoonsgegevens rechtmatig worden verzameld en gedeeld en vrijwaart Opdrachtnemer tegen elke rechtsvordering van een derde, uit welke hoofde dan ook, in verband met de verwerking van deze persoonsgegevens, tenzij Opdrachtgever bewijst dat de feiten die aan de aanspraak ten grondslag liggen aan Opdrachtnemer toerekenbaar zijn.

 

Artikel 14: Klachten

1. Klachten en/of gebreken met betrekking tot de werkzaamheden of facturen van Opdrachtnemer dienen op straffe van verval van alle rechten welke Opdrachtgever in verband hiermede zowel in als buiten rechte had kunnen doen gelden door Opdrachtgever binnen één maand na verzenddatum van de stukken of informatie waarover Opdrachtgever reclameert, schriftelijk gemotiveerd aan Opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt. 

 

2. Een klacht schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.
 

Artikel 15: Vervaltermijn

1. Alle mogelijke aanspraken van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer vervallen binnen een jaar, nadat de feiten waarop de aanspraak is gebaseerd bij Opdrachtgever bekend waren of redelijkerwijs bekend hadden kunnen zijn, doch in ieder geval twee jaar te rekenen vanaf de datum van de laatste factuur voor de desbetreffende opdracht.

 

Artikel 16: Toepasselijk recht en rechter 
1. Op de rechtsverhoudingen tussen de Opdrachtgever en Opdrachtnemer is Nederlands recht 
van toepassing.


2. Op alle aangeboden en/of overeengekomen werkzaamheden is publiek recht van toepassing.


3. Geschillen zullen uitsluitend worden beslist door de rechtbank in de regio waar Opdrachtnemer is gevestigd. Niettemin heeft Opdrachtnemer het recht om geschillen aan de bevoegde rechter van de woonplaats van de Opdrachtgever voor te leggen.

Share by: